2017/10/25

Can you guess who I am ?


I am your constant companion.

 私は片時もあなたのそばを離れません。
 
I am your greatest helper
or heaviest burden.

 私はあなたの一番の協力者にもなれば,
 一番のお荷物にもなります。
 
I will push you onward
or drag you down to failure.

 私はあなたの背中を押して前に進めもすれば,
 足を引っ張ります。
 
I am completely at your command.

 私がどうするかは,あなた次第。
 
Half the things you do
you might just as well turn over to me,
and I will be able to do them quickly, correctly.

 あなたがやることの半分は
 私に任せた方がいいと思いますよ。
 私なら素早く正確にできますから。

I am easily managed
-you must merely be firm with me.

 私の扱いは簡単で,
 ただ厳しくすればいいのです。
 
Show me exactly how you want something done,
and after a few lessons
I will do it automatically.

 何をどうしてほしいかはっきり教えてもらったら,
 あとは何度か練習するだけで
 自動的にできるようになります。
 
I am the servant of all great people;
and alas,
of all failures as well.

 私はあらゆる偉人たちのしもべ。
 ところが残念なことに,
 あらゆるだめな人たちのしもべでもあるのです。
 
Those who are failures,
I have made failures.

 だめな人たちは,
 私のおかげでますますだめになります。
 
I am not a macine,
though I work with all the precision of a machine
plus the intelligence of a human being.

 私は機械ではありませんが,
 機械並みの正確さに加えて,
 人間の知能も使って仕事します。
 
You may run me for a profit
or turn me for ruin
-it makes no difference to me.

 私を使って大もうけすることもできますが,
 破産することもありますよ。
 どっちにしても私には関係ありませんが。
 
Take me, train me, be firm with me,
and I will place the world at your feet.

 私を厳しく躾ければ,
 世界はあなたにひれ伏すでしょう。
 
Be easy with me
and I will destroy you.

 でも甘やかしたら,
 私はあなたを破産させます。
 
Who am I? 私は誰でしょう?

I am habit. 私は「習慣」です。

 
Anonymous 作者不明