2022/02/01

独裁者 (2)

We have developed speed, but we have shut ourselves in. Machinery that gives abundance has left us in want. Our knowledge has made us cynical; our cleverness, hard and unkind. We think too much and feel too little. More than machinery, we need humanity. More than cleverness, we need kindness and gentleness. Without these qualities, life will be violent and all will be lost.

C・チャップリン

新しいスピードが開発されましたが,結果はかえってわたしたちみんな,自分の穴に閉じこもるようになってしまいました。生活を豊かにするはずの機械が,逆にわたしたちを貧困の中にほうり出しています。知識はわたしたちを皮肉にし,知恵は非情,冷酷にしました。考えるばかりで,思いやりをなくしてしまったのです。わたしたちにとって必要なのは,機械よりも人間なのです。頭のよさよりも,親切,そして思いやりなのです。そうしたものがなければ,人生はただ暴力,一切はただ破滅あるのみです。

中野好夫 訳